پيشگيری از انتقال از مادر به فرزند

انتقال اچ­ آی ­وی از مادر به فرزند چیست؟

انتقال اچ ­آی ­وی از مادر به فرزند یا MTCT به این معناست که مادر در زمان حاملگی، زایمان و شیردهی ویروس اچ ­آی ­وی را به فرزندش منتقل کند. هر ساله یک و نیم میلیون زن مبتلا به اچ­ آی ­وی، حامله می ­شوند که اگر از درمان دارویی ضد­رتروویروسی استفاده نکنند به احتمال ۱۵ تا ۴۵ درصد می­توانند عفونت اچ ­آی ­وی را به فرزندان خود منتقل کنند. حال چنانچه مادران باردار مبتلا به اچ ­آی ­وی از درمان دارویی ضد­رتروویروسی استفاده نمایند، خطر انتقال اچ ­آی ­وی به فرزند، به کمتر از ۵ درصد کاهش می­ یابد.

اچ ­آی ­وی

در حال حاضر شیوع انتقال اچ­آی­وی از مادر به فرزند چقدر است؟

در سال ۲۰۱۱، نزدیک به ۳۳۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال به ویروس اچ­ آی ­وی مبتلا شدند و حدود ۲۳۰ هزار نفر به علت این ویروس جان خود را از دست دادند. تقریباً تمامی این عفونت­ها در نتیجه­ ی انتقال از مادر آلوده به فرزند بوده که بیشتر آن­ها در بخش­های مختلف صحرای بزرگ آفریقا رخ داده است.

ما می­ توانیم از انتقال اچ ­آی ­وی از مادر به فرزند جلوگیری کنیم. هم اکنون در کشورهای پردرآمد این نوع انتقال اچ­ آی ­وی به طور کامل حذف شده که علت آن آزمایش­های داوطلبانه، ارائه خدمات مشاوره ­ای، دسترسی به درمان ضد­رتروویروسی، زایمان ایمن و استفاده از روش­های جایگزین شیر مادر برای تغذیه نوزاد می ­باشد. از سال ۱۹۹۵ تا کنون، حدود ۳۵۰ هزار کودک در سراسر جهان به علت به کارگیری روش­های ذکر شده جان سالم به در برده ­اند. اگر این روش­ها در سراسر جهان برای همه در دسترس بود، هزاران کودک نجات می ­یافتند.

چگونه

چگونه می­ توان از “انتقال اچ­آی­وی از مادر به فرزند” جلوگیری کرد؟

بخش ایدز سازمان ملل متحد، ۴ استراتژی کلیدی را برای پیشگیری از “انتقال اچ ­آی ­وی از مادر به فرزند” پیشنهاد می ­دهد:

۱- با استفاده از خدمات پیشگیری از اچ آی وی و بهداشت باروری می ­توانیم از مبتلا شدن زنان در سن باروری و همسران ایشان به اچ­ آی­ وی جلوگیری کنیم.

۲- با استفاده از روش­های تنظیم خانواده، آزمایش اچ ­آی ­وی و ارائه خدمات مشاوره­ ای می­ توانیم از بارداری­های ناخواسته در میان زنان مبتلا و زنان در معرض خطر اچ ­آی ­وی جلوگیری کنیم.

۳- استفاده از آزمایش اچ ­آی ­وی برای زنان حامله و شروع به موقع درمان با داروهای ضد­رتروویروسی این اطمینان را برایمان فراهم می­ کند تا هم برای درمان به موقع مادر اقدام کنیم و هم از “انتقال اچ­ آی ­وی از مادر به فرزند” به هنگام بارداری، زایمان و یا در زمان شیردهی جلوگیری کنیم.

۴- با بهره­ گیری از ادغام برنامه­ های مراقبت و درمان مبتلایان به اچ ­آی ­وی و حمایت از زنان مبتلا و خانواده ایشان نیز می ­توانیم گامی در جهت جلوگیری از انتقال اچ­ آی­ وی از مادر به فرزند برداریم.

چه

چه قدم­ های دیگری را نیز در راه پیش رو باید مد نظر قرار دهیم؟

در سراسر جهان و به ویژه در کشور عزیزمان ایران، تمام زن­ها بدون در نظر گرفتن ثروت، وضعیت ابتلا و محل سکونت باید از خدمات درمانی و پیشگیری و با کیفیت بالا بهره ببرند. به عبارتی برنامه ­ی “پیشگیری از انتقال اچ ­آی ­وی از مادر به فرزند” باید گسترش پیدا کند به طوری که باید تمامی موانع را در این راه کنار بزنیم. خواه این موانع عملیاتی باشند، یا اجتماعی و یا فرهنگی.

شواهد نشان می دهد که می­توان صدها هزار نوزاد را که به اچ ­آی ­وی مبتلا می ­شوند، نجات داد. به علاوه نه تنها در کشورهای پردرآمد، بلکه حتی در بسیاری از کشورهایی که درآمد پایین و یا متوسط دارند نیز “پیشگیری از انتقال اچ ­آی ­وی از مادر به فرزند” به شدت کاهش یافته است. با افزایش تلاش و اطمینان از ارائه ­ی خدمات “پیشگیری از انتقال اچ ­آی ­وی از مادر به فرزند” می توان این راه انتقال اچ ­آی ­وی را ریشه­ کن کرد.

منابع

WHO/UNAIDS/UNICEF (2011) ‘Global HIV/AIDS Response: Epidemic update and health sector progress towards Universal Access 2011’.

WHO (2010) ‘Antiretroviral Drugs for Treating Pregnant Women and Preventing HIV Infection in Infants: Recommendations for a Public Health Approach 2010 Version‘.

UNAIDS (2011) ‘AIDS at 30: Nations at the crossroads‘.

United Nations (2001), ‘UNGASS Declaration: Resolution adopted by the General Assembly; Declaration of Commitment on HIV/AIDS‘.

UNAIDS (2012) ‘World AIDS Day Report- Results’.

UNAIDS (2011) ‘Global Plan towards the Elimination of New HIV Infections among Children by 2015 and Keeping Their Mothers Alive‘.

UNAIDS (2012) ‘Global Report: UNAIDS Report on the Global AIDS Epidemic‘.

UNAIDS (2012) ‘Regional Fact Sheet 2012: Sub-Saharan Africa‘.

UNAIDS (2012) ‘Regional Fact Sheet 2012: Latin America and the Caribbean