علائم اچ آی وی و ایدز

علائم اچ‌آی‌وی/ ایدز چه هستند؟

تشخیص ابتلا به اچ‌آی‌وی و ایدز تنها بر اساس علائم قابل اطمینان نیست. علائم اچ‌آی‌وی بسیار به علائم بیماری های دیگر شبیه هستند. بنابراین تنها راه قطعی تشخیص ابتلا به اچ‌آی‌وی، آزمایش اچ‌آی‌وی است.

افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی ممکن است کاملا احساس سلامتی کنند و سالم هم به نظر بیایند، اما با این حال سیستم ایمنی بدنشان ممکن است آسیب دیده باشد. مهم است که بدانیم زمانی که یک فرد به اچ‌آی‌وی مبتلا می شود، حتی اگر احساس سلامت هم بکند، می تواند ویروس را به سرعت انتقال دهد.

اگر فردی به اچ‌آی‌وی مبتلا شود و تحت درمان موثر ضد ویروسی قرار نگیرد، اچ‌آی‌وی در طول زمان سیستم ایمنی او را ضعیف می کند، و او را نسبت به سایر عفونت های احتمالی آسیب پذیر می کند.

علائمی که پس از ابتلا به اچ‌آی‌وی بروز می کنند

برخی از افرادی که به اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شوند، متوجه هیچ گونه تغییر آنی در سلامت خود نمی شوند. اما برخی در چند هفته اول ابتلا دچار علائمی شبیه آنفولانزا، یا جوش و ورم غدد می‌شوند. این علائم نشانگر ایدز نیستند و معمولاً پس از چند روز یا چند هفته ناپدید می‌شوند.

اگرچه سیر عفونت اچ‌آي‌وي در میان بیماران ممکن است متغیر باشد، اما الگوی شایعی در بیماران دیده میشود. از زمان ورود ويروس به بدن تا ورود به مرحله عفونت پيشرفته اچ آي وي، بيمار مراحل مختلفي را طي ميكند كه به شرح ذيل است:

سندروم حاد HIV : حدود سه تا شش هفته اچ‌آي‌وي بعد از تماس با ويروس، بيمار علائم باليني مشابه یک سرماخوردگی یا آنفولانزا شامل: تب،  سردرد، زكام و بزرگي غدد لنفاوي را نشان ميدهد. البته اين علائم تنها در ۵۰ تا ۷۰ درصد بيماران مشاهده ميشود. در  اين دوره بار ويروسي ( تعداد ويروس در خون) بسيار بالاست. طي يک تا سه هفته پاسخ ايمني در بدن ايجاد شده، بار ويروس كاهش مي‌يابد. علائم باليني اين مرحله بعد از مدتي (حداكثر دو ماه از زمان ورود ويروس) فروكش ميكند ولي بيمار وارد مرحله بدون علامت ميشود.

دوره بدون علامت : پس از عفونت اوليه و تکثير ويروس و به دنبال آن تغييرات ايميونولوژيک ويژه اچ‌آي‌وي ، اغلب بيماران يک دوره نهفته را تجربه مي کنند که سالها طول مي کشد. طي اين دوره سيستم ايمني تخريب شده كه اين تخريب با کاهش تعداد سلول‌هاي CD4 تظاهر مي‌يابد. در اين دوره بيماري در حال پيشرفت است.

بيماري آشکار باليني :  تخریب پیشرونده سیستم ایمنی که در اغلب بیماران رخ میدهد، سرانجام به بیماری آشکار بالینی با علائم و  نشانه های بيماري زمینه ای و یا عفونت ها و بدخیمی های فرصت طلب می انجامد. برخي از علائم مهم در اين دوران عبارتند از:

كاهش وزن بدون توجيه

عفونت مكرر دستگاه تنفس فوقاني ( سينوزيت، برونشيت، اوتيت مديا، فارنژيت)

علائم پوستي ( زخم هاي مكرر دهاني، درماتيت)

اسهال مزمن بيش از يكماه

تب بيش از يكماه

برفک دهانی

سل ريوي در يكسال اخير و يا سل خارج ريوي

عفونتهاي باكتريايي شديد ( باكتريمي، پنوموني، مننژيت، عفونت مفصل، در گيريهاي مغزي)

هرپس مزمن بيش از يكماه

علائمی که توسط عفونت های فرصت طلب ایجاد می شوند

عفونت های فرصت طلب توسط میکروب‌هایی ایجاد می شوند که همیشه اطراف ما هستند، اما یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند با آن‌ها مبارزه و بر آن‌ها غلبه کند. زمانی که سیستم ایمنی به اندازه کافی ضعیف شود، این گونه عفونت‌ها می‌توانند ایجاد شوند و باعث ایجاد دامنه‌ی وسیعی از علائم شوند. بعضی از این علائم می‌تواند بسیار شدید باشد. زمانی که دستگاه ایمنی ضعیف می‌شود، برخی بیماری‌ها مانند سرطان های خاصی نیز ایجاد می‌گردند.

اما این‌گونه علائم را نمی‌توان به طور قطع علائم ابتلا به اچ‌آی‌وی و یا ایدز دانست. تشخیص ایدز نیازمند تشخیص علائمی از نقص شدید دستگاه ایمنی است، که به غیر از اچ‌آی‌وی چیز دیگری نمی‌تواند عامل آن باشد. این امر معمولا مستلزم آزمایش اچ‌آی‌وی است.

بنابراین تنها راهی که می‌توانید از طریق آن بفهمید که به اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اید یا نه، آزمایش اچ‌آی‌وی است.